lauantai 20. elokuuta 2016

The power of letters / Kirjainten voimaa

In a way it's scary how a couple of letters can affect the future and abruptly change the plans in the life of a dog owner.  In my case, I first dealt with the show result for Brie when she had turned the "critical" 15 months.  I needed to get at least a G for Good from the judge to be able to make my "cheese dog" a champion in agility or obedience some day.  How I feared that day in the ring and the risk of being disqualified because of Brie's ears with a cheeky attitude.  The relief I felt when Brie was judged VG (Very Good) was awesome though Brie will always be an excellent individual in my eyes.

Having got the necessary show result, my next step was to X-ray my dog for the official classifications for hips, elbows and back.  Again there were going to be letters and numbers that would tell me about my chances to use Brie for breeding and for making a successful agility dog out of her.  Again I felt fear for getting my dreams crushed - by a couple of letters...

The outcome of the X-rays was not what I had expected.  I was very pleased to see that Brie's back was classified as normal and without remarks, her elbows got 0/0 which is excellent and her knees got the same.  The classification result regarding Brie's hip joints surprised me a lot, because I had not at all expected them to be C/C.

Brie's parents are both A-hip-dogs so Brie being classified with C/C really made me sad.  Fortunately I have a great veterinarian and a lovely physiotherapist that both told me I will still be able to do agility with Brie.  Brie is a small dog and C-hips do not limit her life, on the contrary it's good to lead an active life.  A C-hip needs to move to stay healthy.  I will also see to adjust Brie's training due to the information I have got and primarily I will work a lot with strengthening her deep muscles by special exercises.  Who said that life's easy!?!

Fortunately letters mean nothing in Brie's world.





Onneksi kirjaimet eivät tarkoita Brien maailmassa mitään.

On tavallaan pelottavaa miten muutama kirjain voi muuttua koiran omistajan tulevaisuuden ja sen suunnitelmat rajusti.  Minun tapauksessani ensi tuli näyttelytulos Brien täyttäessä "kriittiset" 15 kuukautta.  Minun piti saada "juustokoiralle" tuomarilta arvosteluna vähintään H (Hyvä), saadakseni mahdollisuuden joskus agility- tai tottelevaisuusvalion.  Miten pelkäsinkään sitä päivää kun piti mennä kehään ja tulla diskatuksi koska Brien korvilla on hävytön asenne.  Helpotus jonka koin oli mahtava Brien saadessa arvostelun EH (Erittäin Hyvä), vaikka se minun silmissäni olisi erinomainen joka tapauksessa.

Saatutani tarvittavan näyttelytuloksen seuraava vaihe oli virallisten lonkka-, kyynär- ja selkäkuvien ottaminen.  Jälleen tulisi kirjaimia ja numeroita jotka kertoisivat mahdollisuuksista käyttää Brietä jalostukseen ja saada hänestä menestyvä agilitykoira.  Pelkäsin jälleen, että unelmani murskaantuisivat - vain muutaman kirjaimen tähden...

Virallisten kuvien lopputulos oli kaikkea muuta kuin odotin.  Olin erittäin tyytyväinen nähdessäni, että Brien selkä oli normaali ja ilman merkintöjä, kyynärpäät olivat myöskin 0/0 eli erinomaiset samoin polvet.  Brien lonkkakuivien tulos todella yllätti minut, en ollut ollenkaan varautunut tuloksen olevan C/C.

Brien molemmilla vanhemmilla on A-lonkat, joten Brien saadessa C/C tulin todella surulliseksi.  Onneksi minulla on loistava eläinlääkäri ja ihana fysioterapeutti jotka molemmat kertoivat minulle, että voin jatkaa agilitya Brien kanssa.  Brie on pieni koira ja C-lonkat eivät rajoita sen elämää, päinvastoin on vain hyvä viettää aktiivista elämää.  C-lonkkien on oltava liikkeessä pysyäkseen kunnossa.  Muutan Brien harjoituksia näiden saamieni tulosten pohjalta ja aion tehdä paljon syvien lihasten vahvistamisesta erikoisharjoituksilla.  Kuka sanoi, että elämä on helppoa!?!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti