sunnuntai 29. heinäkuuta 2012

28.-29.07. PitsiAgi, Rauma

Helgen har gått helt i agilityns och den knypplade spetsens tecken, då Raumos Bruks- och Sällskapshundsklubb anordnade sina traditionella tvådagarstävlingar under Raumos årliga Spetsvecka.  Trots att fina priser även utlovades till tävlingarnas stiligaste spetsprydda förare under lördagen - man eller kvinna - koncentrerade vi oss enbart på tävlandet i agility.  Så här i efterhand kanske vi faktiskt borde ha gjort tvärtom...  Tävlingsresultaten är i inte direkt något att hänga upp i julgranen.  Dellas tävlingar kan sammanfattas med ett enda ord - gungproblem!  Ett problem som jag inte trodde vi hade...  Första agilitybanan gick strålande fram till slutrakan där jag misstog mig på slalomingången och drog på oss 10 onödiga felpoäng.  Därefter var det gungan, som gick bra.  På andra banan kom vi fram till gungan och Della kröp långsamt upp på den, vilket tog tid.  Efter gungan kom en tunnel och sedan skulle vi upp på bommen och då vägrade Della.  Hon förknippade den med den föregående gungan och jag fick verkligen lirka henne upp på bommen och vi kom i mål med en klar DISK.  På söndagens morgontävling klarade vi sedan återigen bommen galant, men när gungan skulle genomföras var det stopp och Della vägrade totalt och vi lämnade banan.  En tävlingshelg jag helst av allt vill glömma och vi går tillbaka till att träna gungan från scratch igen...  Att Pasi och Taika dessutom gjorde tre diskningar av tre möjliga på lördagen gjorde inte stämningen i teamet bättre.  När de sedan inledde söndagens tävlingar på samma sätt var det lätt att hålla sig för skratt.  Två dagars ordentlig värmebölja började också sätta sina spår hos både förare och hundar så när sista tävlingen stod på programmet var Pasi allt annat än positiv.  Taika visade dock en rejäl nytändning och paret kom i mål med endast ett fel och en slutlig tredje placering!  Snyggt gjort!  Det här paret är nu ordentligt laddat inför Sheltiemästerskapet i Vörå nästa helg.

Tredjepristagarna Pasi och Taika tillsammans med andrapristagarna
Dan Lindholm (ÅBSK) och Tracey


Kolmas sijan Pasi ja Taika ja toisen sijan saavuttaneet
Dan Lindholm (ÅBSK) ja Tracey

Viikonloppu meni kokonaan agilityn ja pitsien merkeissä.  RKS järjesti jälleen perinteiset kaksipäiväiset Pitsiagilitykisat.  Vaikka viikonloppuna palkittiin myös parhaimpaan pitsiasuun pukeutuneet ohjaajat, me keskityimme vain agilityyn.  Näin jälkikäteen olisi ehkä kannattanut satsata enemmän pukukilpailuun...  Kilpailutuloksemme ei juuri kiitosta ansaitse.  Dellan kisat voi kiteyttää yhteen sanaan - keinuongelma!  Ongelmaan jota en uskonut meillä olevan...  Ensimmäinen agilityrata meni loistavasti loppusuoralle asti jossa epäonnistuimme pujottelun sisämenossa tuloksena turhauttavat 10 virhepistettä.  Tämän jälkeen keinu onnistui hyvin.  Toisella radalla pääsimme keinulle asti jonka Della ryömi hitaasti ja se vei aikaa.  Keinun jälkeen oli putki ja sitten puomi josta Della sai kiellon.  Della yhdisti puomin keinuun ja sain todella houkutella sen puomille ja pääsimme maaliin hylyllä.  Sunnuntain aamukisassa puomi onnistui taas hienosti, mutta keinun kohdalla tuli totaalinen pysähdys ja jätimme radan.  Kisaviikonloppu jonka haluaisin mielummin unohtaa ja palaamme takaisin keinun alkeisiin...  Pasin ja Taikan kolme hylkyä lauantaina ei juuri parantanut tiimin tunnelmaa.  Kun sunnuntain kisat alkoivat samalla tavalla ei meitä juurikaan hymyilyttänyt.  Kahden päivän todellinen helle oli alkanut jättää jälkensä niin ohjaajiin kuin koiriinkin ja ennen viimeistä starttia ei Pasi ollut kovinkaan positiivinen.  Taika oli kuitenkin löytänyt uusia voimia ja pari tuli maaliin yhdellä kontaktivirheellä, sijoitus kisan kolmas!  Hienosti tehty!  Tämä pari on nyt hyvin ladattu ensi viikonlopun Vöyrin Shelttimestaruuskilpailuihin.

sunnuntai 22. heinäkuuta 2012

Case Camicats Pinja closed.

Två månader av spekulationer och ovisshet är till ända.  Pinjas obduktionsutlåtande kom per post i förra veckan och vi kunde ta del av en tre sidor fullskriven handling, där man redovisar Pinja utifrån och in.  Utlåtandet är otroligt grundligt och mycket intressant, men då det är utställt på engelska bad jag om hjälp av vår underbara veterinär Anna Kangas-Nevalainen för att få en mindre "klinisk" förklaring av vad som hänt.  Pinja dog till följd av en allvarlig akut blödning i tunntarmen som uppstått p g a en mycket aggressiv bakterieinfektion.  I och med den inre blödning som uppstått har kolibakterier gått ut i blodomloppet och orsakat en möjlig blodförgiftning med ett hjärtstopp som följd.  Detta som hänt har haft ett så häftigt förlopp att inga symptom hunnit förvarna oss.  Tillståndet kan jämföras med ett EHEC-angrepp, vilket inte är att leka med.  En klen tröst är dock att en förgiftning är helt utesluten, likaså parvovirus.  Pinja var i övrigt i god kondition enligt patologens utlåtande samt välskött.  Hon hade bara otur...




Kahden kuukauden arvailu ja epätietoisuus on ohi.  Pinjan patologinen kolmisivuinen lausunto tuli postissa viime viikolla ja se oli todella kattava.  Se sisälsi läpikotaisen ja perusteellisen tutkimustuloksen Pinjasta.  Koska lausunto oli englanninkielinen sisältäen paljon lääketieteellistä terminologiaa, pyysin apua ihanalta eläinlääriltämme Anna Kangas-Nevalaiselta saadaksemme sen selkokielellä.  Pinjan kuolinsyy on "voimakas akuutti vertavuotava mahasuolitulehdus ja mahdollinen verenmyrkytys, jotka johtuivat gram negatiivisesta bakteeri-infektiosta".  Colibakteerit ovat päässeet verenkiertoon ja aiheuttivat mahdollisen verenmyrkytyksen ja sitä seuranneen sydämen pysähdyksen.  Tapahtumaketju on ollut niin nopea, ettei oireita ehtinyt tulla.  Tilanne muistuttaa EHEC-bakteerin oireita, mikä on todella vakava.  Pieni lohdutus on kuitenkin ettei kyseessä ollut myrkytys eikä myöskään parvovirus.  Pinja oli patologin lausunnon mukaan fyysisesti hyvässä kunnossa ja hyvin hoidettu.  Pinjalla oli vain huono tuuri...      

tiistai 10. heinäkuuta 2012

07.07. PAWS, Maalahti / Malax

Värmebölja och en tidig tur till Malax strax utanför Vasa.  På programmet stod två tävlingar - en agility och en hopp - för både Della och Taika.  Tävlingarna genomfördes i Pro Agility Wikings' (PAWS) hall, vilket var en lisa för både förare och hundar i julihettan.  Hallen höll behagliga +15 grader.  Domare för dagen var Sari Mikkilä vars banor var mycket trevliga.

Dagens saldo Della: Tävling A (agility) inleddes med en svängd svart tunnel som andra hinder.  En ny upplevelse som ställde till det för oss, då Della vägrade att gå in i den överhuvudtaget.  Efter tre misslyckade försök valde jag att fortsätta banan där gungbrädet stod som nästa utmaning.  Denna gick dock galant, likaså övriga hinder och vi kom i mål diskade men nöjda.
Tävling B (hopp) började bättre.  Inga svarta tunnlar som ställde till det förrän på upploppet.  Det fjärde sista hindret, en svart något vinklad tunnel resulterade i en snöplig vägran efter en något för nonchalant körning (mattes blunder).  Missen till trots kammade Della hem 2:a platsen!

Dagens saldo Taika: Paret Pasi och Taika verkar stortrivas i sin nya storleksklass "mini" och gjorde en felfri bana i första tävlingen, knep en FM-nolla samt 2:a platsen och håvade i och med det också hem sitt allra första agilitycertifikat i högsta klassen!  Yes!  Nu vågar vi på allvar drömma om att kunna få en agilitychampion i familjen..!  Att dagens andra start resulterade i DISK hade ingen större betydelse efter detta.  Att min bästa väninna från Sverige dessutom fanns på plats och fick dela glädjen med oss gjorde inte saken sämre.  Stort grattis också till Anne och shelam Sissi som i A-tävlingen i Klass 1 gjorde en snygg tävlingsdebut genom att ta hem tredjepriset.  En kanondag för HARJA!  Härligt!

Dagens stora stjärnor Pasi och Taika.


Päivän "päätähdet" Pasi ja Taika.

* * * * *

Dagens "småstjärnor" Sissi och Della.


Päivän "pienemmät tähdet" Sissi ja Della.

Helleaalto ja aikainen lähtö Maalahteen Vaasan lähellä.  Ohjelmassa oli kaksi kisaa - agility ja hyppy - molemmille sekä Dellalle että Taikalle.  Kisat käytiin Pro Agility Wikings' (PAWS) viileässä hallissa, joka oli miellyttävä sekä ohjaajille että koirille.  Päivän tuomari Sari Mikkilän radat olivat erittäin mukavia.

Dellan päivän saldo: Kisa A (agility) alkoi hypyltä kaarevaan umpimustaan putkeen.  Musta putki oli uusi kokemus, joka aiheutti ongelmia meille koska Della kieltäytyi totaalisesti menemästä siihen.  Kolmen epäonnistuneen yrityksen jälkeen päätin jatkaa rataa jossa keinu odotti seuraavana haasteena.  Keinu meni hienosti kuten radan loppukin ja pääsimme maaliin hylyllä, mutta tyytyväisinä.
Kisa B (hyppäri) alkoi paremmin, vasta loppusuoralla olivat mustat putket.  Neljänneksi viimeinen este, musta hiukan kaareva putki, aiheutti kiellon huolimattoman ohjauksen takia.  Emännän mokasta huolimatta Della sijoittui kakkoseksi!

Taikan päivän saldo: Pari Pasi ja Taika tuntuu viihtyvän erittäin hyvin uudessa minikokoluokassaan ja teki virheettömän ensimmäisen radan, tulos SM-nolla, sijoitus 2. ja sai lisäksi uran ensimmäisen SERTI-A:n kolmosluokassa!  JES!  Nyt voimme vakavasti toivoa perheeseen agilityvaliota..!  Päivän toisen kisan päättyminen hylkyyn ei aiheuttanut suurempaa murhetta ensimmäisen kisan tuloksen jälkeen.  Asiaa ei pahentanut se, että kyläilemässä ollut ruotsalainen ystävämme sai jakaa ilomme.  Isot onnittelut vielä Annelle ja shelam Sissille, jotka debytoivat ykkösluokassa ja saavuttivat 3. sijan.  Loistopäivä HARJA:lle!  Ihanaa!

maanantai 25. kesäkuuta 2012

22.-24.06. TSAU, Kaarina / S:t Karins

Årets Midsommarhelg gick helt i agilitytävlingarnas tecken.  På torsdagen packade vi bilen och laddade kylskåpet i husvagnen med diverse delikatesser för en tur ner till S:t Karins i närheten av Åbo.  Platsen för tävlingarna tog oss med storm, herrgårdsmiljö med vackra trädgårdar och fruktträdslundar.  Allt var som hämtat ur en reklambroschyr med en sol från en klarblå himmel.

Tävlingarna drog igång på fredag morgon och jag fick återigen känna på hur det var att vara i Klass 1, dvs. det är slut på sovmorgnarna...  Det var kanske därför vi öppnade med ett nyvaket resultat, där föraren körde alltför försiktigt med en hund som var desto piggare och slutresultatet blev helt rätt DISK.  I lopp två tog jag mig i kragen och tog Della runt på en mycket lurig agilitybana designad av den tjeckiske domaren Zdenek Spolek.  På ett ställe lyckades jag dock köra Della förbi ett hinder, vilket resulterade i en snöplig femma men även i en snygg 2:a placering.  Pasi fortsatte senare under dagen med två solklara diskningar.

Lördagen började på samma sätt som fredagen för Della och mig och vi diskade oss efter att först ha tagit en ordentlig flygtur på gungbrädet.  Della tyckte tydligen att det var kul att klättra trots allt och bestämde sig för att springa upp på den intilliggande bommen en extra gång.  Där tog hon en snygg kontakt och därefter lämnade vi banan.  Hoppbanan gick desto bättre och även om jag igen lyckades "tappa" Della vid ett hinder är jag mycket nöjd.  Slutresultatet här blev en 6:e plats.  Pasi tog modell av oss och började också med en DISK, men avslutade dagen desto bättre i hällande regn.  Taika plockade hem sin första FM-nolla på domare Spoleks hoppbana och paret blev 10:a totalt sett bland 49 ekipage.  Snyggt!

Söndagen innebar en agilitytävling för oss båda och gemensam domare var Anders Virtanen.  Della var fortfarande alert efter en lång premiärhelg i tävlingarnas tecken och gick helt strålande.  Fjärde sista hindret före mål var A och här kom mattes tävlingsnerver fram och jag drog Della aningen för tidigt från kontaktfältet, vilket resulterade i en snöplig femma.  Slutresultatet blev dock återigen en snygg 2:a plats totalt sett.  Pasi gjorde också en fin prestation med Taika men kontaktfälten var återigen stötestenarna och paret kom i mål med 10 fel och intog 11:e platsen.

Della med nyvunnen favoritleksak.


Della ja juuri voitettu lempilelu.

Tänä vuonna Juhannuksen pyhät meni kokonaan agilityn merkeissä.  Torstaina pakattiin auto ja asuntovaunun jääkaappi täytteen erilaisia herkkuja ja suunnattiin Kaarinaan lähellä Turkua.  Paikka oli todella kaunis kartanomiljöö puutarhoineen ja hedelmäpuineen.  Kaikki oli kuin mainoksesta, aurinko ja sininen taivas.

Kisat alkoivat perjantai aamuna ykkösluokalla ja aikaiset herätykset tulivat taas kuviohin, enää ei nukuttu myöhään...  Ehkä siksi ensimmäinen kisa päättyi hylkyyn kun ohjaaja ei ollut yhtä hereillä kuin koira...  Toisella radalla ohjaaja otti itseään niskasta kiinni ja ohjasi Dellan läpi tsekkituomari Zdenek Spolekin tekemän vaativan radan.  Yhdessä kohtaa tosin ohjasin Dellan harmittavasti hyppyesteen ohi, josta seuraksena viitonen mutta kuitenkin sijoitus hieno kakkossija.  Pasi jatkoi sitten päivää Taikan kanssa kahdella selvällä hylyllä.

Dellan ja minun lauantai alkoi kuten perjantai hylyllä Dellan otettua ensin vauhdikkaan lentokeinun.  Della näytti kuitenkin pitävän kipeämisestä koska päätti suorittaa vieressä olleen puomin uudelleen.  Hienon puomin kontaktin jälkeen poistuimme radalta.  Hyppyrata meni sen sijaan paremmin vaikka onnistuin kadottamaan Dellan yhdellä esteellä.  Loppusijoitus oli 6. ja olin tyytyväinen.  Pasi ja Taika ottivat mallia meistä ja aloittivat hylyllä, mutta päättivät kisapäivän illan sateessa Spolekin hyppyradalla SM-nollalla sijoituksena 10./49.  Loistavaa!

Sunnuntaina oli ainoastaan yksi agilitykisa kaikille tuomarina Anders Virtanen.  Della oli edelleen pirteä pitkän ensimmäisen kisaviikonlopun jälkeen ja teki loistavan suorituksen.  Neljänneksi viimeinen A-este aiheutti harmillisen kontaktivirheen ohjaajan hätäilyn takia.  Lopputulos oli jälleen hieno toinen sija.  Pasi ja Taika tekivät taas hienon radan kontakteja lukuunottamatta joista yhteensä 10 virhepistettä sijoitus 11.  

*  *  *  *  *  *  *

Själva Midsommaraftonen avslutades i våra trevliga vänner från Ålands glada lag.  Kvällen var fantastiskt vacker och vi dukade upp till knytkalas i det gröna med sill, ny potatis, räksallad, grillat och åländskt svartbröd.  Dryckjom saknades inte heller...  En fantastiskt trevlig kväll som vi inte glömmer i första taget!

En fröjd även för ögat.


Myös iloa silmälle.

Itse Juhannusaattoilta vietettiin ahvenanmaalaisten ystävien mukavassa seurassa.  Ilta oli kaunis ja nautimme yhdessä nyyttikesteistä, silliä, uusia perunoita, katkarapusalaattia, grillattua lihaa ja ahvenanmaalaista mustaleipää.  Juotavaakaan ei puuttunut...  Todella mukava ilta joka ei heti unohdu!

*  *  *  *  *  *  *

Helgens absoluta nyhet är att vi numera har ett tävlingsteam med enbart minihundar.  Taika har mätts på nytt efter initiativ av Eija Berglund.  Detta med ommätning av en tävlingshund är ingen helt enkel sak.  Utöver den domare som rekommenderar ommätningen skall tre andra domare utföra mätningar av hunden.  Otaliga representanter för domarkåren fanns turligt nog på plats, då det rörde sig om midsommartävlingarna så vi fick omgående tag i Johanna Wütrich, Sari Mikkilä och Asko Jokinen.  Alla tre kom fram till samma resultat och Taikas tävlingsbok innehåller numera ett dokument som fastställer det nya mätresultatet - minihund.  Taika premiärstartade i sin nya klass på söndagen och det finns bara en sak att säga - nu får husse allt röra på påkarna! 

Teamets nya minimedlem.


Tiimin uusi minijäsen.

Viikonlopun ehdoton uutinen on, että nykyään tiimi on puhdas minijoukkue.  Taika mitattiin uudelleen Eija Berglundin suosituksesta.  Kokoluokan vaihto ei ole aivan yksinkertainen asia.  Suosituksen antaneen tuomarin jälkeen tarvitaan kolmeen muun tuomarin mittaus ja lausunto koiran säkäkorkeudesta.  Monta tuomaria löytyi onneksi paikalta kun kyseessä oli Juhannuskisat ja saimme nopeasti tuomarit Johanna Wütrich, Sari Mikkilä ja Asko Jokinen paikalle.  Kaikki tuomarit olivat yksimielisiä mittauksissaan ja Taikan kilpailukirjaan liitettiin lausunto jossa Taika on nykyään minikoira.  Taika starttasi uudessa kokoluokassa sunnuntaina ja on todettava vain yksi asia - isäntä saa juosta!

lauantai 9. kesäkuuta 2012

Vår japanska trädgård / Japanilainen puutarhamme

Tanken på att anlägga en japansk trädgård hade redan funnits i många år.  Tanken på att den skulle komma att bli en sista viloplats för våra hundar gjorde kanske att vi drog ut på projektet och det kom att ligga på is fram till och med Pinjas bortgång.  Helt plötsligt klarnade det mesta för oss - var vi skulle placera den och vilken form den skulle ha.  Även om arbetet med trädgården tog fart under sorgliga omständigheter gav planerandet och färdigställandet av den både tröst och glädje.  Efter någon veckas slit i regn och kyla står den nu färdig och vår tomt har berikats med ett hörn av harmoni med utrymme för vackra minnen, lugn och ro.  Pinja har kommit hem.  Sov gott, lilla vän...

En liten bit japansk harmoni...





Pieni pala japanilaista harmoniaa...

Ajatus rakentaa oma japanilainen puutarha oli kytenyt jo monta vuotta.  Ajatus siitä, että se olisi koiriemme tuleva viimeinen leposija oli kuitenkin ehkä lykännyt projektin aloittamista kunnes rakas Pinjamme yllättäin nukkui pois.  Yhtäkkiä kaikki kirkastui meille - mihin puutarha tultaisiin sijoittamaan ja minkä muotoiseksi se rakennettaisiin.  Vaikka puutarhan rakentaminen sai vauhtia surullisesta tapahtumasta sen suunnittelu ja valmistelu antoi sekä lohdutusta että iloa.  Viikon raatamisen jälkeen kylmässä sateessa pihaltamme löytyy nyt rauhaisa ja kaunis paikka hienoille muistoille.  Pinja on tullut kotiin.  Nuku hyvin, pieni ystävämme...

torstai 24. toukokuuta 2012

19.05. The Pori Group Show

Livet går vidare.  Denna gång återigen i utställningens tecken i hopp om det eftertraktade röda bandet.  Arrangör var Ahlainens Jaktsällskap och plats för grupputställningen Kaarisiltas skolgård i Björneborg.  Vädret var klart mycket trevligare än i Harjavalta för två veckor sedan och vi kunde njuta av uppehållsväder och solsken.  Domare för dagen var Nebojsa Savicic från Serbien.  En trevlig herre som gav Della ett omdöme tvärtemot det hon fick i Harjavalta.  Det blev blått band och omdömet Mycket God (MG) och jag kunde återigen konstatera att det här med utställningar och resultat är allt annat än enkelt...

"Relativt kraftig, korrekt huvud, rygglinjen kunde vara kraftigare, bra päls, lång svans, lugnt temperament."

Vårfröjd.


Kevään kauneutta.

Elämä jatkuu.  Tällä kertaa taas näyttelyn merkeissä toiveena punainen nauha.  Ryhmänäyttelyn järjestäjä oli Ahlaisten Metsästysseura ry ja paikka Kaarisillan koulun pihalla Porissa.  Sää suosi verrattuna tilanteeseen Harjavallassa kaksi viikkoa sitten ja saimme nauttia sekä pilvipoudasta että auringon paisteesta.  Tuomarina toimi Nebojsa Savicic Serbiasta.  Herra oli mukava ja hänen arvostelunsa Dellasta oli täysin päinvastainen Harjavallan tuomarin arvosteluun verrattuna.  Tuli sininen nauha ja EH ja totesin taas kerran, että on vaikea laji...

"Melko vahva, hyvä pää, selkälinja ei riittävän vahva, hyvä turkki, pitkä häntä, rauhallinen luonne."

perjantai 18. toukokuuta 2012

Tack! / Kiitos!

Pinjas plötsliga bortgång har berört så många att Team Hurrila ber att ännu en gång få rikta ett varmt tack till Er alla, som genom handlingar och ord, telefonsamtal, sms och blogginlägg, hjälpt till samt stöttat oss i vår svåra stund.  Stödet har varit helt fantastiskt och vi kan inte med ord beskriva vad det betytt för oss.  Då vi inte har möjlighet att tacka Er alla personligen - Ni är så otroligt många! - vill vi via denna text förmedla den tacksamhet vi känner inför det deltagande vi fått.  Ni har gett sorgen de vingar vi behöver för att orka bära den lättare...  Tack.

Midsommartävlingarna i Rokua 2007 och ett minne som lever vidare...


Rokuan Juhannuskisat 2007 ja muisto joka elää ikuisesti...

Pinjan yllättävä poismeno on koskettanut niin monia, että Team Hurrila haluaa vielä lämpimästi kiittää Teitä kaikkia, jotka teoin ja sanoin, puheluilla, tekstiviesteillä ja blogikommenteilla ovat auttaneet ja tukeneet meitä vaikeina hetkinä.  Tukenne on ollut uskomatonta ja emmekä voi sanoin kuvata mitä se on merkinnyt meille.  Koska meillä ei ole mahdollisuutta kiittää Teitä kaikkia henkilökohtaisesti - Teitä on niin monta! - haluamme tämän tekstin kautta osoittaa kiitollisuutemme osanotostanne.  Olette antaneet surulle siivet, että se on ollut helpompi kantaa...  Kiitos.